شیوه های کنترل آفات درخت پسته چیست؟ | آشنایی با آفات، بیماری‌ها و بهترین آفت کش ها

Sunday، ۳۰ Ordibehesht ۱۴۰۳

باغ‌داران پسته به‌خوبی می‌دانند که درختان پسته نسبت به انواع آفت‌ها به‌ویژه پسیل پسته تا چه میزان آسیب‌پذیر هستند. همچنین، برای حفظ کیفیت محصولات و طول عمر درختان، این افراد به‌خوبی می‌دانند که اهمیت شیوه های کنترل آفات درخت پسته چیست. مهم‌ترین آفات درخت پسته شامل پسیل‌ها، شته‌ها و کنه‌های عنکبوتی هستند. در این مطلب از مجله طوبی، با آفات درخت پسته، رایج‌ترین بیماری‌های قارچی و غیرقارچی و همچنین، شیوه مقابله با آن‌ها به‌طور کامل آشنا می‌شویم.

باغبان‌هایی که می‌دانند آفت کش پسته چیست در باغ پسته بسیار بزرگ و زیبا با ظروف پر از پسته در حال سمپاشی درخت پسته هستند.

جدول آفت کش درخت پسته

پیش از معرفی آفات پسته و یادگیری کامل این‌که به‌طور اختصاصی برای هر کدام از آفات، شیوه های کنترل آفات درخت پسته چیست، ابتدا تمام آفت‌کش‌ها را به‌همراه آفات هدف در یک نگاه مشاهده می‌کنیم.

جدول انواع سموم ارگانیک و شیمیایی کاربردی برای درخت پسته

آفت های درخت پسته چیست؟

مهم‌ترین آفت‌های درخت پسته شامل پسیل‌ها، شته‌ها، کنه‌های عنکبوتی و قارچ‌ها می‌شوند. از این بین، بزرگ‌ترین دشمن درختان پسته، پسیل‌ها هستند. در ادامه، تمام آفات درخت پسته را نام می‌‌بریم.

  1. «پسیل‌ها» (Psyllid)
  2. «سن‌های زیان‌آور پسته» (Pistacia Bugs)
  3. «پروانه چوب‌خوار پسته یا کرمانیا» (Kermania Pistaciella)
  4. «شته‌ها» (Aphids)
  5. «کنه‌های عنکبوتی» (Spider Mites)
  6. «قارچ‌ها» (Fungus)
  7. «سوسک سرشاخه خوار پسته» (Hylesinus vestitus)
  8. «کرم‌ها و پروانه‌های ساقه‌خوار» (Navel Orangeworms)
  9. «زنجره پسته یا شیره تر» (Idiocerus Stali)
  10. «پروانه برگ‌خوار پسته یا رائو» (Ocneria Terebinthina)

با شناخت آفات درخت پسته، به‌خوبی متوجه می‌شویم که اهمیت شیوه های کنترل آفات درخت پسته چیست و چگونه می‌تواند از تولید محصولات کشاورزی باکیفیت جلوگیری کند. در ادامه، هر کدام از آن‌ها را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

۱. پسیل‌ها

انواع پسیل‌ با نام غیررسمی «شیره خشک»، حشراتی هستند که با خوردن شیره درختان پسته، منجر به ریزش برگ‌ها، از بین رفتن محصولات و در نهایت، خشک شدن درختان می‌شوند. پسیل‌، بزرگ‌ترین آفت درخت پسته در ایران است.

سن های زیان‌آور پسته و درخت پسته

۲. سن‌های زیان‌آور پسته

این حشرات به‌طور معمول، بر روی زمین و زیر بوته‌ها و انواع گیاهان مخفی می‌شوند تا فصل زمستان سپری شود. با شروع فصل بهار و از اواسط فروردین، به‌تدریج این حشرات از مخفی‌گاه‌های خود خارج می‌شوند و از درصورتی‌که در باغ‌های پسته حضور داشته باشند، بر روی پسته می‌نشینند و از آن تغذیه می‌کنند. برای نابود کردن این حشرات، می‌توانیم از انواع حشرات محافظ استفاده کنیم. همچنین، انواع گیاه‌های وحشی اطراف درخت پسته، از رسیدن این حشرات به درخت پسته جلوگیری می‌کنند.

سن های زیان‌آور پسته و درخت پسته

۳. پروانه چوب‌خوار پسته

وجود پروانه‌چوب‌خوار در ایران نیز به سال ۱۳۴۱ برمی‌گردد. این حشره، رنگ براقی دارد و با بال‌های باز، به‌طور تقریبی در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلی‌متر است. بر روی هر کدام از بال‌های پروانه، دو لکه زرد دیده می‌شود و همچنین، بال‌های عقبی به‌طور کامل زردرنگ است. تخم پروانه چوب‌خوار، بیضی‌شکل و به‌قطر ۵ میلی‌متر و همچنین، با رنگ سبز روشن است. لارو پروانه چوب‌خوار سفیدرنگ است اما به‌سرعت تیره شده و طول آن تا حدود ۱۲ میلی‌متر می‌رسد. این پروانه‌ها در طول روز از حدود ساعت ۷ صبح تا ۱۱ ظهر پرواز می‌‌کنند. هر پروانه‌، به‌طور معمول ۴۹ تا ۵۴ تخم در سرشاخه‌های درخت گردو می‌گذارد و لاروهای جدید، از سرشاخه‌ها تغذیه می‌کنند. برای مواجهه با پروانه چوب‌خوار، می‌توانیم سرشاخه‌های آلوده را هرس کنیم. به‌طور معمول، شاخه‌های نازک‌تر که به‌سوی زمین متمایل هستند، احتمال آلودگی بیشتری دارند. همچنین، ایجاد فاصله میان درختان، از خسارت بیشتر این پروانه جلوگیری می‌کند. بهترین دما برای پروانه‌های کرمانیا، ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی ۶۰ درصد است.

پروانه چوب‌خوار کرمانیا آفت درخت و باغ پسته

۴. شته‌ها

شته‌ها نیز حشرات بسیار کوچکی هستند که از شیره درختان تغذیه می کنند. این شته‌ها نیز مانند پسیل، منجر به تولید عسلک می‌شوند و همچنین، با ایجاد گال در نقاط مختلف گیاه، با آسیب‌های قابل توجهی همراه هستنند. وجود شته‌ها منجر به قرمز شدن لبه برگ درختان می‌شود. این شته‌ها را می‌توانیم با انواع شته‌کُش‌هایی مانند روغن چریش کنترل کنیم. به‌ این صورت که روغن چریش را بر روی گیاه اسپری کنیم.

آفت شته در حال نابود کردن برگ درخت پسته

۵. کنه‌های عنکبوتی

اگر لکه‌هایی را بر روی برگ درختان پسته پیدا کردیم، احتمال وجود کنه‌های عنکبوتی بسیار افزایش می‌یابد. افزایش رطوبت موجود در اطراف درخت و استفاده از صابون‌های حشره‌کش می‌تواند در این زمینه کاربردی باشد. همچنین، نوزادان تازه از تخم در آمده کنه با خوردن دمبرگ‌های موجود بر درخت، منجر به سیاه شدن پسته‌ها می‌شوند.

کنه عنکبوتی یکی از آفات درخت پسته که منجر به نابودی محصولات پسته می‌شود.

۶. قارچ‌ها

درصورتی‌که باغ پسته دارای تهویه هوایی خوبی نباشد، شرایط مرطوب و دمای بالا می‌تواند منجر به انواع بیماری‌های قارچی در درخت پسته شود. بیماری‌ها قارچی به‌مرور منجر به زرد شدن برگ درختان، ریزش برگ و همچنین، کاهش حجم و کیفیت محصولات می‌شوند.

درخت پسته‌ای که در مواجهه با آفت قارچ قرار گرفته است.

۷. کرم‌ها و پروانه‌های ساقه‌خوار

کرم‌های ساقه‌خوار در مرحله پر شدن و رسیدن پسته‌ها می‌توانند بسیار آسیب‌زا باشند. این کرم‌ها، برای پروانه شدن از سرشاخه درختان تغذیه می‌کنند و باعث خشک شدن درختان می‌شود. همچنین، ایجاد سوراخ‌هایی در شاخه‌ها، می‌تواند از رشد شاخه درختان جلوگیری کند. استفاده از آفت‌کش‌های مبتنی بر فرومون‌ها می‌توانند برای از بین بردن این کرم‌ها کاربردی باشند.

کرم پروانه‌ای ساقه‌خوار یکی از آفات درخت پسته

۸. سوسک سرشاخه‌خوار پسته

این حشره در هنگام رسیدن به بلوغ، برای درختان پسته تهدید‌آور می‌شود. سوسک سرشاخه‌خوار نیز با خوردن جوانه‌های درختان، منجر به خشک شدن سرشاخه‌ها و کاهش محصولات یا حتی عقیم شدن درخت برای تولید محصول می‌شود. بدن این سوسک حالتی بیضی دارد و به‌طول ۵/۲ تا ۵/۳ میلی‌متر در باغ‌های پسته یافت می‌شود. سوسک شاخه‌خوار را می‌توانیم در فصل‌های بهار و تابستان مشاهده کنیم. این سوسک‌ها، تنها از یک شاخه تغذیه می‌کنند و در نتیجه، وسعت آسیب آن‌ها کاهش می‌یابد. این سوسک‌ها در اواخر اسفند و اوایل بهار از تخم بیرون می‌آیند و همچنین، در طول سال، تنها دارای یک نسل هستند. در ادامه، طول عمر سوسک سرشاخه‌خوار را بیان می‌کنیم.

  • مدت‌زمان خروج از تخم: حداکثر تا ۱۹ روز
  • مدت‌زمان لارو سوسک: حداکثر تا ۱۵۴ روز
  • مدت‌زمان شفیره شدن: حداکثر تا ۲۰ روز
  • مدت‌زمان دوره بلوغ: ۱۱۹ روز معادل حدود ۴ ماه

از نیمه خرداد به‌بعد، خروج سوسک‌ها از تخم به‌طور کامل پایان می‌باید و اگر بدانیم برای نابودی سوسک سرشاخه‌خوار، بهترین شیوه کنترل آفات درخت پسته چیست، می‌توانیم در این زمان به‌طور کامل این آفت را از بین ببریم. مناسب‌ترین میزبان برای سوسک سرشاخه‌خوار، شاخه‌هایی از درخت پسته است که به‌تازگی هرس شده‌اند. سوسک سرشاخه‌خوار با ایجاد دالان‌هایی در شاخه درختان، جوانه‌هایی که برای سال آتی باید به پسته تبدیل شوند را از بین می‌برد.

سوسک سرشاخه‌خوار یکی از آفات درخت پسته

برای مبارزه فیزیکی با سوسک سرشاخه‌خوار، می‌توانیم از هرس کردن اصولی، حفظ نظافت باغ، آبیاری به‌موقع و اطمینان از کیفیت خاک استفاده کنیم. در مورد هرس کردن، بریدن تمام اندام‌های هوایی یا صدمه‌دیده موجود در درختان پسته یا سوزاندن آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۹. زنجره پسته یا شیره‌تر

حشره زنجره با نام بومی شیره‌‌تر نیز یکی از آفات درخت پسته است که کمتر شناخته شده و در اولویت‌های پایین‌تر قرار می‌گیرد. پوره‌های زنجره، از پسته تغذیه می‌کنند و منجر به سیاه شدن یا ریختن آن‌ها می‌شوند. به‌طور کلی، نیاز چندانی برای استفاده از آفت‌کش برای نابودی زنجره نیست اما در صورت استفاده، باید قبل از تخم‌ریزی و هنگام جوانه‌زدن درختان پسته مورد استفاده قرار گیرد. البته، تقویت خاک باغ، آبیاری و هرس اصولی و رعایت فاصله کافی میان درختان، از این آفات نیز جلوگیری می‌کند. ‌

زنجره‌ها یکی از آفت‌های درختان پسته هستند

۱۰. پروانه برگ‌خوار پسته یا رائو

این حشرات نیز در زمستان به‌شکل شفیره در آمده و پناه می‌گیرند تا سرمای هوا فروکش کند. شیوه آسیب زدن پروانه برگ‌خوار پسته، خوردن برگ گیاهان است. درصورتی‌که حداقل یک لارو از پروانه برگ‌خوار بر روی برگ درختان وجود داشته باشد، زمان مناسب برای مبارزه رسیده است.

پروانه برگ‌خوار آفت درخت پسته

بیماری‌های رایج درخت پسته چیست؟

بیماری‌هایی مانند شانکر بوتریوسفریا، پژمردگی ورتیسیلیوم، بلایت آلترناریای دیررس است. در ادامه، تمام این موارد را نام می‌بریم.

  • «شانکر بوتریوسفریا» (Botryosphaeria Canker)
  • «پژمردگی ورتیسیلیوم» (Verticillium Wilt)
  • «بلایت آلترناریای دیررس» (Alternaria Late Blight)
  • «سفیدک پودری» (Powdery Mildew)
  • «بیماری دایبک پسته» (Pistachio Dieback)
  • «ماسوی پسته» (Pistachio Stigmatomycosis)

حال که با بیماری‌های درخت پسته آشنا شده‌ایم، راحت‌تر می‌توانیم یاد بگیریم که بهترین شیوه های کنترل آفات درخت پسته چیست و چگونه می‌توانیم برای درمان درخت خود از آن‌ها استفاده کنیم. در ادامه، هر کدام از این بیماری‌ها را به‌تفصیل توضیح می‌دهیم.

شانکر بوتریوسفریا

این بیماری به‌طور معمول بر روی شاخه درختان اتفاق می‌افتد و به‌دلیل وجود قارچ‌های موجود بر درخت پسته اتفاق می‌افتد. برای مواجهه با این بیماری، از انواع قارچ‌کُش‌ها استفاده کنیم و شاخه درختان را به‌طور کامل هرس کنیم.

شانکر بوتریوسفریا یکی از بیماری‌های درخت پسته

پژمردگی ورتیلیسیوم

بیش از ۳۵۰ نوع از انواع سبزیجات، درختان میوه و گیاهان تحت خطر «پژومردگی ورتیلیسیوم» (Verticillium wilt) هستند. در این بیماری، به‌دلیل انسداد آوندهای انتقال آب و مواد معدنی در گیاهان، اطراف برگ‌های درخت قهوه‌ای رنگ می‌شود و ساقه‌ها و برگ‌ها شروع به پژمردگی می‌کنند. رشد کم، کلروز یا زرد شدن برگ‌ها و نکروز یا مرگ بافت در کنار ریزش شدید برگ گیاهان، سایر نشانه‌های این بیماری است. پژمردگی ورتیلیسیوم، در مزارع پنبه، سیب‌زمینی، بادمجان و فلفل شیوع دارد. این بیماری گیاهان کوچک‌تر و ضعیف‌تر را به‌سرعت می‌تواند از بین ببرد. آبیاری متناسب و باثبات در کنار انتخاب گونه‌های مقاوم برای کاشتن در خاک و همچنین، «تدخین و ضدعفونی کردن خاک» (Soil Fumigation) با استفاده از کلروپیکرین نیز تأثیر بسیار گسترده‌ای بر روی کاهش پژمردگی ورتیلیسیوم دارد.

پژمردگی ورتلیسیوم یکی از بیماری‌های درخت پسته

بلایت آلترناریای دیررس

در پی این بیماری، لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگ گیاهان و پسته به‌وجود می‌آید. اگر در طول فصل از قارچ‌کُش‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم از گسترش این مشکل جلوگیری کنیم. این بیماری می‌تواند به‌دلیل تغذیه ناکافی و غیرمقوی درخت، تغییرات آب‌وهوایی شدید یا آبیاری نامناسب به‌وجود بیاید. در نتیجه، برای مقابله با آن کافی‌ست از کودهای مناسب استفاده کنیم و آبیاری منظم و دقیقی داشته باشیم.

بلایت آلترنای دیررسی یکی از بیماری‌های درخت پسته

سفیدک پودری

اگر مواد پودری سفیدرنگی را بر روی برگ درختان پسته دیده‌ایم و می‌دانستیم که عسلک نیست، به‌احتمال زیاد با کپک پودری مواجه هستیم. در این صورت نیز از قارچ‌کُش‌ها استفاده کنیم و فاصله‌ای را بین درختان ایجاد کنیم تا هوا به‌خوبی میان درختان در جریان باشد. کپک پودری آسیب مستقیمی به محصول پسته نمی‌زند و اگر تنه درخت پسته برای مدت‌زمان زیادی در سایه قرار بگیرد، احتمال ابتلا به کپک پودری افزایش می‌یابد.

سفیدک پودری درخت پسته که یکی از بیماری‌های درخت پسته است

بیماری دایبک پسته

این بیماری ریشه‌های باکتریایی دارد و با تولید صمغ زیاد از درخت همراه است. این بیماری، حالتی دوده‌ای شکل را در درخت ایجاد می‌کند و با هرس کردن شاخه‌ها می‌توان بیماری دایبک را کنترل کرد. تنها توجه داشته باشیم که از ابزاری بهداشتی برای هرس کردن درخت پسته استفاده کنیم.

بیماری دایبک پسته یکی از بیماری‌های درخت پسته است.

ماسوی پسته

این بیماری با عامل قارچی به‌وجود می‌آید و خسارات زیادی را به باغ پسته وارد می‌کند. درختان پسته با بیماری ماسوی، پسته‌های پوک دارند و گاهی نیز درون مغز پسته، ماده‌ای سفیدرنگ وجود دارد. برای مقابله با این بیماری، می‌توانیم از انواع قارچ‌کُش‌ها استفاده کنیم.

ماسوی پسته یکی از آفت‌های درخت پسته است که باعث تغییر رنگ آن می‌شود.

فهرست آفت کش های درخت پسته چیست؟

آفت‌کش‌های زیادی از جمله گوگرد، آرتمیزیا اکو و موونتو برای از بین بردن پسیل پسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام این آفت‌کش‌ها در دو دسته مهم شیمیایی و غیرشیمیایی قرار می‌گیرند. در ادامه، هر کدام از این آفت‌کش‌ها را نام می‌بریم.

آفت‌کُش‌های غیرشیمیایی

مهم‌ترین مزیت انواع آفت‌کُش‌های غیرشیمیایی درخت پسته، نداشتن باقی‌مانده سمی و دوره کارنس است. آفت‌کُش‌های غیرشیمیایی به دو دسته اصلی آفت‌کش‌های معدنی و گیاهی تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین نماینده از آفت‌کش‌های معدنی، گوگرد بوده و تنها آفت‌کش گیاهی موجود در ایران برای پسیل پسته نیز آرتمیزیا اکو است. در ادامه، هر کدام از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • گوگرد: در کشور ایران، رایج‌ترین شویه برای نابودی آفات موجود بر درخت پسته و به‌ویژه انواع پسیل،استفاده از گوگرد است.
  • آرتمیزیا اکو: این محصول یکی از انواع آفت‌کش‌های ارگانیک تماسی است. این آفت‌کش هیچ باقی مانده سمی ثبت شده ندارد و اگر قصد تولید پسته سالم و صادراتی را داریم، می‌توانیم از انواع آفت کش های ارگانیک استفاده کنیم. همچنین، در آفات مقاومت ایجاد نمی‌کند و حشرات مفید و محافظ را از بین نمی‌برد.

آفت‌کُش‌های شیمیایی

انواع آفت‌کُش‌های شیمیایی با تأثیر سریع و کاربرد همه‌جانبه، باعث نابودی تمام حشرات موجود بر روی گیاه از جمله آفات و حشرات شکارگر می‌شوند. این سموم، دارای باقی‌مانده سمی و دوره کارنس قابل توجه هستند. تنها مزیت اصلی آفت‌کش‌های شیمیایی، قیمت ارزان و استفاده آسان این آفت‌کش‌ها است. در ادامه، مهم‌ترین آفت‌کش‌های شیمیایی را توضیح می‌دهیم.

  • موونتو: موونتو نیز یکی از آفت‌کش‌های شیمیایی برای پسیل پسته است که با مصرف آن توسط آفت، تأثیرگذاری داشته و باعث مرگ پسیل می‌شود.
  • هگزافلومورون: این محصول شیمیایی نیز تماسی است و برای تأثیرگذاری، نیاز داریم تا با دقت زیاد تمام درخت را محلول‌پاشی کنیم تا با پسیل تماس برقرار کند.
  • ایمیداکلوپراید: این آفت‌کش سیستماتیک نیز بر روی بخش‌های آسیب‌دیده گیاه و ساقه درختان قرار می‌گیرد و باعث نابودی پسیل می‌شود.
  • فن‌بیروکسی‌میت: این محصول به‌صورت تخصصی یک کنه‌کُش است اما برای از بین‌بردن پسیل نیز کاربرد فراوانی دارد و می‌تواند تأثیرگذار باشد.

حال که به‌خوبی می‌دانیم انواع آفت کش پسیل پسته چیست، می‌توانیم بسته به نیاز خود، مناسب‌ترین را انتخاب کنیم.

خانمی در حال استفاده از آفت کش برای درخت پسته

انواع آفت کش درخت پسته چیست؟

سه مورد از مهم‌ترین آفت‌کش‌های درخت پسته شامل حشره‌کش‌ها، قارچ‌کُش‌ها می‌شود. در ادامه، هر کدام از آن‌ها را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

۱. مدل‌های شیمیایی حشره‌کش یا آفت کش درخت پسته چیست؟

حشره‌کش‌های شیمیایی با سرعت بالایی باعث نابود شدن حشرات می‌شوند. این آفت‌کش‌ها، تمام حشرات موجود در باغ را نابود می‌کنند و در نتیجه، حشرات مفید نیز از بین می‌روند. همچنین، می‌توانند برای باغ‌دار، مصرف‌کننده و حیوانات بومی نیز خطرناک باشند. در نهایت، وجود باقی مانده سمی بالا در آفت‌کش‌های شیمیایی باعث می‌شود تا امکان صادرات نیز از بین برود. پیرتروئیدها جزو سموم شیمیایی رایج برای نابود کردن حشرات است.

۲. مدل‌های ارگانیک حشره‌کش یا آفت کش درخت پسته چیست؟

آفت‌کش‌های ارگانیک به‌طور کلی از منابع گیاهی، میکروبی و مواد معدنی به‌دست می‌آیند. حشره‌کُش‌های ارگانیک روند کُندتری برای نابودی آفات دارند و روند استفاده آن‌ها اندکی پیچیده‌تر است. اما محصولات کشاورزی سالم و صادراتی تولید می‌شود و همچنین، هیچ خطری برای باغ‌دار، مصرف‌کننده و محیط زیست ندارند. در ادامه، با برخی منابع تولید آفت‌کش‌های ارگانیک آشنا می‌شویم.

  • منابع آفت‌کش‌های ارگانیک گیاهی: چریش، نیکوتین، انواع روغن‌ها، پیرتریز یا روتنون
  • منابع آفت‌کش‌های ارگانیک میکروبی: باکتری باسیلیوس تورنجینسیس، بیووِریا باسیانا یا اسپینوساد
  • منابع آفت‌کش‌های ارگانیک معدنی: مس، گوگرد، کرایولیت، دیاتومه یا آهک

شرکت نانوسبزآوران طوبی، مخترع و تولیدکننده انواع آفت‌کش‌های ارگانیک و استاندارد مناسب برای تولید پسته سالم و صادراتی است. بی‌خطر بودن آفت‌کش‌های ارگانیک برای سایر موجودات باعث می‌شود تا حشره‌های محافظ باقی بمانند و مقاومت باغ نسبت به آفات را افزایش دهند. با کمک این محصولات، متوجه می‌شویم که تأثیر تکنولوژی نوین در شیوه های کنترل آفات درخت پسته چیست.

۳. مدل‌های سیستماتیک حشره‌کش یا آفت کش درخت پسته چیست؟

آفت‌کش‌های سیستماتیک برخلاف آفت‌کش‌های تماسی، به‌طور مستقیم با بدن آفت در تماس قرار نمی‌گیرند. بلکه به‌صورت مایع در آوند‌ها و شیره گیاهان قرار می‌گیرند و هنگامی که حشرات از گیاهان تغذیه می‌کنند، این آفت‌کش‌ها وارد بدن آن‌ها شده و از بین می‌روند. در ادامه، انواع آفت‌کش‌های سیستماتیک را معرفی می‌کنیم.

یکی از معروف‌ترین مدل‌های سیستماتیک آفت کش درخت پسته، آرکایسیدها هستند. آرکایسیدها برای کنترل جمعیت عنکبوت‌ها در باغ پسته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باغ پسته بسیار بزرگ و زیبا زیر آسمان آبی با گیاهان رنگارنگ

راهکارهای مدیریت آفات درخت پسته چیست؟

برای جلوگیری از آسیب دیدن درخت پسته، نیاز داریم تا جوانبی را مثل ارزیابی مداوم، استفاده از حشرات محافظ یا استفاده از روغن‌های کشاورزی بهره‌ببریم. در ادامه، تمام این راهکار را بیان می‌کنیم.

  • ارزیابی مداوم: برنامه‌ریزی زمانی دقیقی داشته باشیم تا همواره درختان پسته را زیر نظر داشته باشیم و در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری، پیش از فراگیر شدن نشانه‌ها اقدامات لازم را انجام داده باشیم.
  • استفاده از حشرات پرفایده: استفاده از حشرات محافظ مانند کفش‌دوزک‌ها، زنبورهای پارازوئید یا بالتوری‌ها برای مراقبت از باغ پسته
  • استفاده از روغن‌های کشاورزی: بهره‌ بردن از انواع روغن‌ها از جمله روغن چریش یا نانووِت، می‌تواند مقاومت درختان را در برابر انواع حشرات و قارچ‌ها و همچنین، اختلاف دما افزایش دهد.
  • عادت به باغ‌داری اصولی: عادات مثبت باغ‌داری مانند هرس به‌موقع، عدم استفاده از فاضلاب برای آبیاری و حذف گیاهان بیمار برای جلوگیری از انتشار بیماری، مقاومت درختان پسته را افزایش می‌دهد.

حال که می‌دانیم تأثیر این اصول بر کاربرد بهتر شیوه های کنترل آفات درخت پسته چیست، همواره تلاش می‌کنیم تا آن‌ها را در باغ خود پیاده کنیم.

بهترین آفت کش پسیل پسته چیست؟

ُآفت‌کُش‌ آرتمیزیا اکو یکی از مناسب‌ترین آفت‌کش‌های ارگانیک برای پسیل پسته است. نژاد «آگونوسنا» (Agonoscena) از پسیل پسته بزرگ‌ترین دشمن درختان پسته در ایران است. همچنین، پسیل‌های زمستانه به‌طور معمول از پسیل‌های تابستانه توانمند‌تر و مقاوم‌تر هستند. برای محلول‌پاشی در ابتدای فصل، با توجه به این‌که هنوز طغیان شروع نشده، می‌توانیم ابتدا با یکی از انواع صابون از جمله صابون نانووِت، درخت پسته را شست‌وشو دهیم و در ادامه، با آفت‌کش آرتمیزیا اکو تمام محصولات را محلول‌پاشی کنیم. اما در صورتی‌‌که به اواسط فصل برسیم و طغیان پسیل آغاز شده باشد، می‌توانیم آفت‌کش آرتمیزیا اکو را با آفت‌کش ماریا پرو مورد استفاده قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، کارشناسان فنی شرکت نانوسبزآوران طوبی پذیرای عزیزان هستند.

مبارزه با آفت پسیل پسته بدون سمپاشی چگونه است؟

با بهره‌گیری از سرکه می‌توانیم تا حدودی پسیل پسته و انواع قارچ‌ها را کنترل کنیم. برای تأثیر بیشتر سرکه، نیاز داریم تا آن را به‌صورت مرتب تکرار کنیم. در ادامه، مراحل استفاده از سرکه برای کاهش پسیل پسته را توضیح می‌دهیم.

  1. ترکیب با آب: به‌‌نسبت ۲ به ۱، آب و سرکه را با هم مخلوط کنیم تا محلول سرکه مورد نظر به‌دست بیاید. برای مثال، دو لیتر آب را با یک لیتر سرکه مخلوط کنیم. هر چقدر شدت آلودگی بیشتر باشد، می‌توانیم غلظت سرکه موجود در محلول را افزایش دهیم.
  2. پاشیدن بر روی درختان: می‌توانیم محلول مورد نظر را با لانس سرکج یا انواع آب‌پاش‌ها بر روی درخت بپاشیم. با توجه به «تماسی بودن» اثر سرکه، حتماً توجه داشته باشیم که تمام سطوح درخت را با سرکه بپوشانیم.
  3. تکرار محلول‌پاشی: تنها به یک‌مرتبه محلول‌پاشی اکتفا نکنیم، برای این‌که پسیل پسته نابود شود، نیاز داریم تا چند مرتبه با سرکه مواجه شود.

البته توجه داشته باشیم که سرکه تنها می‌تواند به کنترل پسیل پسته کمک کند و راه‌حل قطعی برای از بین‌بردن پسیل نیست. اما درصورتی‌که ندانیم شیوه های کنترل آفات درخت پسته چیست یا به‌ آن دسترسی نداشته باشیم، این روش می‌تواند کاربردی باشد.

خانم باغ‌بانی در حال آبیاری درخت پسته خود

زمان مناسب برای استفاده از آفت کش درخت پسته چیست؟

بسته به آفت مورد نظر و زمان طغیان آفات، زمان استفاده از آفت‌کش می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، درصورت مواجهه با پسیل پسته، نیاز داریم تا از آفت‌کش‌های مربوطه مانند آفت‌کش‌ ارگانیک آرتمیزیا اکو در اوایل بهار یا در نیمه اردیبهشت استفاده کرد. درحالی‌که برای از بین بردن سوسک سرشاخه‌خوار، باید در اواخر اسفند و اوایل اردیبهشت فرایند محلول‌پاشی را انجام دهیم. برای گرفتن راهنمایی‌ها و مشاوره بیشتر با هدف این‌که بدانیم زمان مناسب استفاده از انواع آفت کش و شیوه های کنترل آفات درخت پسته چیست، می‌توانیم از متخصصان فنی مجموعه نانوسبزآوران طوبی استفاده کنیم.

علت شیره دادن درخت پسته چیست؟

یکی از بیماری‌های رایج برای درخت پسته، بیماری شیره سیاه پسته یا گموز است. این بیماری، منجر به آلوده شدن طوقه و ریشه درخت پسته می‌شود و همچنین، با کاهش رشد و زرد شدن برگ درخت همراه است. در صورتی‌که از این بیماری جلوگیری نشود، نشانه‌ها گسترش پیدا می‌کند و سبب خشک شدن گیاه می‌شود. در صورتی‌که نژاد درخت پسته به بیماری شیره سیاه حساس باشد، به‌سرعت خشک می‌شود. اما اگر مقاومت درخت نسبت به بیماری بیشتر باشد، پوشش برگی درخت کاهش می‌یابد، سرشاخه‌ها خشک می‌شوند و همچنین، میزان باردهی درخت نیز کاهش می‌یابد.

درصورتی‌که درخت پسته درگیر بیماری شیره سیاه باشد، با خراش دادن تنه درخت، شیره شیری‌رنگی را مشاهده می‌کنیم که از درخت خارج می‌شود. این شیره به‌مرور و در مواجهه با هوا سیاه‌رنگ می‌شود. همچنین، اثرات شیره را می‌توانیم میان شکاف‌های تنه درخت مشاهده کنیم. توجه داشته باشیم که اگر از شیوع بیماری جلوگیری نکنیم، این بیماری می‌تواند به سایر درختان نیز منتقل شود. برای درمان درختان، می‌توانیم از انواع قارچ‌کُش‌ها استفاده کنیم. به‌ این صورت که قارچ‌کُش‌ را به داخل تنه درخت تزریق کنیم. همچنین، درصورتی‌که قصد خارج کردن کامل درخت را داریم، تمام درخت را به‌همراه خاک اطراف آن معدوم کنیم و تمام نشانه‌ها را برطرف کنیم تا آلودگی قارچی به سایر درختان منتقل نشود.

حذف باقی مانده سمی برای صادرات پسته چیست؟

با توجه به ضرورت استفاده از آفت‌کش‌ها برای حفظ باغ پسته و ایجاد باقی مانده سمی در صورت استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی، بسیاری از محصولات پسته در کشور ایران امکان صادرات ندارند. در نتیجه، شرکت نانوسبزآوران طوبی به تولید آفت‌کش‌های ارگانیک روی آورد تا با حذف باقی مانده سمی از محصولات کشاورزی، باغ‌داران عزیز کشور قادر به تولید پسته‌های سالم و صادراتی شوند. با استفاده از محصولات ارگانیک طوبی، می‌توانیم پسته‌های خود را از انواع آفات کشاورزی حفظ کنیم و در عین حال، با صادرات پسته به درآمد دلاری برسیم.

چرا درخت پسته رشد نمی‌کند؟

کاشتن تعداد بالای درخت در منطقه‌ای با توان ناکافی، نامتناسب بودن شرایط اقلیمی، خاک نامناسب از جمله سخت یا آهکی و همچنین عدم گردش مناسب هوا میان درختان منجر به رشد نکردن ریشه درخت و خشک شدن آن می‌شود. در ادامه، تمام این موارد را بیان می‌کنیم.

  • بی‌توجهی به توان خاک: کاشتن تعداد بالای درخت در منطقه‌ای با توان ناکافی
  • شرایط اقلیمی نامتناسب: هوای بسیار سرد یا بسیار گرم و خشک یا هوای بسیار طولانی
  • نوع خاک تحت کشت: میزان غِنای خاک تحت کِشت، سخت بودن، شور بودن یا میزان آهک و کود مورد نیاز
  • نامتناسب بودن شرایط اقلیمی: هوای بسیار سرد یا گرم و طوفان‌های شدید
  • گردش هوا میان درختان: ساکن ماندن هوا میان درختان و افزایش احتمال رشد قارچ
  • عدم آبیاری منظم: درسترسی درختان پسته به آب مورد نیاز و تأثیر آن بر سرعت رشد
  • عدم هرس اصولی و به‌موقع: وجود شاخه‌های خشک، بیمار یا اضافی درخت
  • انواع بیماری‌ها: بسیاری از بیماری‌های درخت پسته و تأثیر آن بر کاهش سرعت رشد

تمام موارد بالا می‌تواند از رشد درخت پسته جلوگیری کند. درصورت وجود بیماری یا آفت، باید بدانیم شیوه های کنترل آفات درخت پسته چیست تا بتوانیم پیش از فراگیری بیماری، عوارض موجود را درمان کنیم.

باغ پسته بزرگ و زیبا با سبدهای فروان پسته داخل آن

برای افزایش باردهی درخت پسته چه باید کرد؟

یکی از مشکلات رایج درختان پسته که منجر به بار ندادن این درختان می‌شود، تأمین نشدن آهن مورد نیاز درخت پسته است. دلایل زیادی منجر به کاهش آهن درخت پسته می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • وجود آهک: وجود مواد آهکی زیاد در خاک، منجر به جذب نشدن آهن و بار ندادن درخت پسته می‌شود.
  • استفاده از کودهای شیمیایی: استفاده از انواع کودهای شمیایی، منجر به ناتوانی درخت پسته در جذب آهن می‌شود.
  • شور بودن خاک: میزان بالای نمک موجود در خاک باغ، می‌تواند از جذب آهن جلوگیری کند.
  • آبیاری نامتناسب: اگر فرایند آبیاری اصولی نباشد، میزان بار درخت پسته کاهش پیدا می‌کند.

سایر مشکلات کمبود آهن درخت پسته شامل زرد شدن برگ‌های جوان و ایجاد نقطع های سوخته بر روی برگ‌ها، ضعیف شدن شاخه درختان و کاهش تولید پسته می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل، تنها کافی‌ست از کوددهی باغ پسته با کودهای ارگانیک دارای آهن استفاده کنیم. در نتیجه، حتی اگر بدانیم انواع آفت کش درخت پسته چیست، تمام مشکلات ما حل نمی‌شود و نیاز داریم تا روش باغ‌داری اصولی را یاد بگیریم تا بار خوبی از باغ پسته خود به‌دست بیاوریم.

علائم قارچ درخت پسته چیست؟

قهوه‌ای یا سیاه شدن پسته‌ها، ریختن برگ‌های درخت، خشک شدن شاخه‌ها از علائم بیماری‌های قارچی است. در ادامه،‌ انواع بیماری‌های قارچی و نشانه‌های آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • «بلایت دیررس آلترناریا» (Alternaria Late Blight): نشانه‌های آن شامل سیاه شدن پسته‌های نرسیده و برگ‌ها می‌شود.
  • «پوسیدگی ریشه آرمیلاریا» (Armillaria Root Rot): نشانه‌های آن شامل ریزش برگ شدید، خشک شدن شاخه‌ها، قارچ‌های طلایی‌رنگ بر روی تنه درخت می‌شود. این بیماری قارچی هیچ درمانی ندارد.
  • «سوختگی سرشاخه» (Panicle and Shoot Blight): نشانه‌های آن شامل پسته‌ها، برگ‌ها و شاخه‌های قهوه‌ای رنگ می‌شود.
  • «کپک پودری» (Powdery Mildew): نشانه‌های آن شامل پودرهای سفیدرنگ بر روی برگ درختان و پسته‌ها می‌شود.
  • «زنگار» (Rust): نشانه‌های آن شامل کورک‌های قرمز مایل به قهوه‌ای بر روی برگ‌ها، گل‌ها و پسته‌ها است.
  • «لکه برگی استفوریا» (Septoria Leaf Spot): نشانه‌های آن شامل نقاط‌های تیره بر روی بخش‌های مختلف درخت پسته می‌شود.

اگر بدانیم بیماری قارچ درخت پسته با چه علائمی مشخص می‌شود، راحت‌تر می‌توانیم یاد بگیریم که برای از بین بردن قارچ‌ها، آفت کش درخت پسته چیست.

بیماری‌های درخت پسته که منشأ قارچی دارد یا بیماری‌های قارچی درخت پسته

درمان قارچ درخت پسته چیست؟

برای درمان قارچ درخت پسته می‌توانیم از شیوه‌های فیزیکی، بیولوژیک یا شیمیایی استفاده کنیم. در ادامه، هر کدام از این شیوه‌ها را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

  • روش‌های فیزیکی: هرس کردن شاخه‌های مریض و بخش‌های آلوده، تا حدی بسیار زیادی از گسترش بیماری جلوگیری می‌کند. روش فیزیکی برای آلودگی‌های قارچی کاملاً مؤثر است.
  • روش‌های بیولوژیک: انواع میکروب‌کش‌های بیولوژیک نیز برای کنترل قارچ درختان پسته کاربردی است. حتی در این راستا، می‌توان از سایر قارچ‌ها استفاده نمود تا در جایگاه آنتاگونسیت یا بازدارنده، از رشد قارچ‌های آسیب‌زا جلوگیری کنند.
  • روش‌های شیمیایی: روش‌های شیمیایی به‌دلیل عوارض جانبی و خطرات، خط آخر درمان هستند. در صورتی‌که قارچ‌ها بسیار فراگیر شده باشند و باغ پسته در معرض خسارات مالی زیاد باشد، با مشورت کارشناسان می‌توانیم از انواع آفت‌کُش‌های شیمیایی برای درختان پسته مریض استفاده کنیم.

برای کنترل قارچ‌ها و این‌که بدانیم بهترین شیوه کنترل آفات درخت پسته چیست، می‌توانیم با کارشناسان شرکت نانوسبزآوران طوبی در تماس باشیم.

منابع خارجی

STARK

gardening know how